سبد خريد شما : 0 مورد
جمع : تماس بگیرید
سبد خريد شما خالي ميباشد !
محصول بروزرساني
صورتحساب کن
پنج شنبه, 06 -2666 07:36

اثرات کافئین بر بدن

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مطرح می شود این است که آیا کافئین برای سلامتی مضر است یا یک کمک مفید و بی خطر برای ورزشکاران است؟ و در این مقاله این سوالات را مورد بحث قرار داده و سپس پاسخ آنها را مطرح می کنیم، لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

کافئین به عنوان دارو

به طور دقیق کافئین به عنوان یک “دارو” دسته ‌بندی می ‌شود، با این حال، به خاطر وجود آن در تعدادی از غذاهای مصرفی معمول، گاهی اوقات به عنوان “ماده مغذی” نیز تلقی می‌ شود.

به عنوان اثرات منفی کافئین می توان به ارتباط آن با افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب، آریتمی، کم آبی بدن، اضطراب، بی خوابی، سردرد، سوزش سر دل، پوکی استخوان، نقص هنگام تولد، زخم گوارشی، سقط جنین، ناباروری، سرطان، بیماری قلبی عروقی و موارد دیگر اشاره کرد. لطفاً توجه داشته باشید که این موارد صحیح نیستند، بلکه فقط گزارش شده اند. تاثیرات مثبت گزارش ‌شده کافئین نیز شامل رهایی از خستگی، بهبود آگاهی و بهره‌ وری ذهنی، خلاقیت و بهبود عملکرد ورزشی است.

منابع کافئین

کافئیندر بسیاری از گیاهان، به خصوص در برگ های چای، دانه های قهوه و کاکائو، دانه کولا و دانه گوارنا یافت می شود. بنابراین می توانیم بگوییم که کافئین یک جز طبیعی در بسیاری از نوشیدنی ‌ها و غذاهای مرتبط با موراد فوق است، همچنین به منظور طعم دهنده یا به دلیل اثرات تحریک کننده آن به محصولات دیگر نیز اضافه می شود.

منابع اصلی رژیم غذایی غربی شامل قهوه، چای، کولا و سایر نوشیدنی های نرم، کاکائو، نوشیدنی های محرک یا انرژی زا، شکلات و دسرهای دارای قهوه و شکلات است. همچنین کافئین به دلیل اثرات کاهش خواب آلودگی و انرژی زا بودن به عنوان یک دارو در این رژیم غذایی شناخته می شود.

در بدنسازی و ورزش، بسیاری از افراد از قرص های حاوی کافئین برای تقویت عملکرد استفاده می کنند، به طور معمول هر قرص حاوی 50 الی 200 میلی گرم کافئین است، و دوزهای مصرفی آن می تواند به اندازه 300 الی 400 میلی گرم باشد.

کافئین به عنوان یک محرک

متیل اکسانتین ها با مسدود کردن گیرنده های خاص آدنوزین در مغز، تأثیر خود را اعمال می کنند. آدنوزین فعالیت مغز را با استفاده از روش عصبی کاملاً درک نشده، کند می کند، بنابراین با مسدود کردن میزان جذب آن، کافئین به عنوان یک محرک عمل می کند. اثرات تحریک کننده آن به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر روی قلب، ریه، رگ های خونی، کلیه ها و عضلات منتهی می شود و باعث بهبود عملکرد و احتمالاً افزایش قدرت می شود.

کافئین و عملکرد ورزشکار

مطالعات حاکی از آن است که کافئین باعث افزایش عملکرد در ورزش هایی همچون فعالیت های “توقف- شروع” (فوتبال، راگبی و…)، دویدن در مسافت طولانی و… می شود، بنابراین با مصرف کافئین می توانیم تمرین موثرتری داشته باشیم و در نهایت قدرت مان را افزایش دهیم.

با این حال، مکانیزم این که چگونه کافئین اثر ارگونوژنیک خود را آغاز می ‌کند، مشخص نیست. این احتمال وجود دارد که مصرف آن سوزاندن چربی را افزایش دهد و در نتیجه ذخیره های کربوهیدرات ما را کاهش دهد، که به نوبه خود به عملکرد ورزشکاران کمک می ‌کند. این نظریه همچنین این حقیقت را تایید می ‌کند که کافیین دارای اکسید کننده چربی است، بنابراین برای دفع چربی بدن مفید است. کافئین همچنین می تواند سیگنال های عصبی بین اتصال مغز و عصب عضلانی را تحریک کند و تولید متابولیت برای انقباض عضلات را افزایش می دهد.

پیش از این رقابت های كافئین توسط كمیته بین المللی المپیك (IOC) ممنوع بود و سطح خون نباید از 12 میلی گرم در میلی لیتر تجاوز می كرد. این در حالی بود که هیچ محدودیتی در طی آموزش وجود نداشت و هیچ گونه آزمایشی برای بررسی مواد مخدر در خون وجود نداشت. با این وجود، از ژانویه ۲۰۰۴، هر گونه محدودیت در مصرف کافئین برداشته شد، چرا که کاربرد آن بسیار گسترده و از نظر اجتماعی قابل ‌قبول است.

رابطه کافئین و بیماری ها

به خاطر تاثیر کافئین بر دفع کلسیم ادرار، ارتباط بین مصرف کافئین و پوکی استخوان سال‌ ها مورد بحث قرار گرفته‌ است. در صورتی که میزان کافئین در سطح نرمال مصرف شود و مصرف کلسیم نیز در حد مورد قبولی باشد، در آینده خطر قابل ‌توجهی برای ابتلا زنان به پوکی استخوان وجود ندارد

ارتباط بین کافئین و بیماری های قلبی و عروقی (CVD) از افزایش تا کاهش خطر، مشخص نیست. مشکل این است که مطالعات انجام شده مصرف چای و قهوه را به جای کافئین بررسی کرده اند و چای سرشار از آنتی اکسیدان های فلاوانوئید است. همچنین لازم به ذکر است که مصرف کافئین اغلب با فاکتورهای خطر ابتلا به CVD مانند استعمال دخانیات، مصرف الکل و عدم تحرک جسمی همراه است. دریافت کافئین باعث افزایش فشار خون می شود، اما با توجه به اینکه این اثرات بعد از 3 ساعت از بین می روند، اثرات طولانی مدت وجود نخواهد داشت. هیچ مدرکی مبنی بر تأثیر کافئین بر کلسترول خون و سایر سطوح چربی وجود ندارد.

مصرف کافئین در بزرگسالان 300-400 میلی گرم در روز هیچ خطری برای سلامت عمومی ندارد و حتی ممکن است برای بدنسازان و ورزشکاران مزایایی داشته باشد. شواهد کمی مبنی بر اینکه مصرف 500-600 میلی گرم در روز به هیچ وجه عوارض جانبی ندارد، وجود دارد. این بدان معنی است که می توانیم با خیال راحت از 4 الی 5 فنجان چای یا قهوه مناسب در روز لذت ببریم و از هر نظر عوارض جانبی به همراه نداشته باشد

از آنجا که صدها سال است که کافئین مصرف می شود و دارای مزایای سلامتی است، می توان آن را به عنوان یک ماده مغذی غیر ضروری قلمداد کرد. در صورت استفاده صحیح از آن به عنوان محرک، برای افزایش عملکرد در تمرینات مفید است. با این حال، قبل از تمرین چای یا قهوه مصرف نکنید زیرا نوشیدنی های گرم باعث احساس نفخ و محدودیت هیدراتاسیون می شوند.

 

خواندن 125 دفعه آخرین ویرایش در یکشنبه, 25 خرداد 1399 07:49

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

Image
© کلیه حقوق این فروشگاه متعلق به قهوه زیوان می باشد.
تمامي كالاها و خدمات اين فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
کلیه محصولات این فروشگاه دارای پروانه وزارت بهداشت است.
طراحی ، توسعه و پشتیبانی توسط تیم دیتادیزاین